ایده و کانسپت

اساس تعریف کانسپت در معماری در چکیده ترین صورت خود: " تفکر به زبان فرم و فضا " است. روش و زبان معمار برای تبادل اندیشه با دیگران زبان معماری است و چگونگی شکل گیری اندیشه معمار در زبان معماری, کانسپت معماری است.

از آنجا که با توجه به تعریف داده شده از معماری , اساس کار معمار خلاقیت هنرمندانه است. کانسپت معماری پرارزش ترین بخش از کار معماری قلمداد میشود و ملاک اصلی ارزیابی قدرت و ضعف معماری امروز در جهان به شمار میرود. لازم به ذکر است که لزومی بر پیچیدگی و عمق در کانسپت معماری نیست, چه بسا کانسپت های ارزشمندی که بر ایده های خیلی ساده بنا شده اند.

امروزه خصوصا از دهه 60 میلادی تا کنون ارزیابی کانسپت در معماری مسئله مهم و تعیین کننده در ارزش دهی و ارزشگذاری بر معماری است.برای تعیین ارزش کانسپت در معماری باید سه نکته را مورد بررسی قرار داد:

1-  " ایده و تفکر" معمار که بر اساس آن پروسه طراحی صورت گرفته است.

2-  " توانایی معمار در نحوه پردازش کانسپت"

3-  " دانش معمار و احاطه کامل او بر معماری"

    

   

   

  

                                  

               

                

منبع:Emad Zand

ادامه نوشته

سر در دانشگاه تهران

سر در دانشگاه تهران برای بسیاری از گردشگران تداعی کننده تهران و حتی ایران است. بی شک ارزش بین الملی دانشگاه تهران شهرت جهانی به ارمغان آورده است. سر در دانشگاه تهران در سالهای ۱۳۴۵ - ۱۳۵۰ خورشیدی بر اساس طرحی از مهندس کوروش فرازمیُ دانش آموخته دانشکده ی هنرهای زیباست. در باره ی نماد شناسی این سر در دو دیدگاه وجود دارد:

۱ـ بال های خیالی علم و دانش به عنوان بال هایی برای صعود به مدارج بالاتر.

۲ـ به عنوان کتابی باز.