معماری ژینو

معماری ژینو

Genuine Architecture
معماری ژینو

معماری ژینو

Genuine Architecture

نحوه تنظیم VRaySky

یکی از دوستان سوال خوبی رو پرسیدند که چون عمومی بنظر میرسه لازم دیدم که در اینجا توضیح بدیم.

گاهی وقتی ویری سان میدم بک گروند آسمان نمیده و سفید میشه تنظیمات خاصی داره ؟

در واقع سوال اصلی اینه که:

.

چگونه نور محیطی را بدون اعمال تغییرات در نوری که به اشیا تابیده می شود کنترل کنیم؟

.

شاید مثل تصویر زیر بک گروند کار خیلی تیره از آب در بیاد.

.

.

.

یا مثل تصویر زیر بک گروند خیلی روشن بشه.

.

.

خب، امیدوارم صورت سوال رو تا اینجا تونسته باشم تفهیم کنم. جواب سوال که مشخصه ، باید گفت بله تنظیمات خاصی داره ،اما چه تنظیماتی؟

.

بطور عمومی این مشکل از اونجا شروع میشه که وقتی به صحنه نور خورشید (V-Ray Sun) داده میشه از ما سوال میکنه که : آیا قصد داریم بطور اوتوماتیک مپ وی ری اسکای رو به محیط اضافه کنم ؟و ما اونرو تایید میکنیم (مطابق تصویر زیر).

.

.

با تایید گزینه بالا در قسمت Environment خود مکس ، وری اسکای به محیط اضافه میشه.(اشکال زیر) (برای دیدن تصاویر در اندازه واقعی اونها رو ذخیره کنید و بعد باز کنید)

.

.

.

.

.

.

.

همچنین ممکنه که بطور دستی اینکار رو کرده باشیم یعنی خودمون در قسمت VRay Environment وی ری اسکای رو گذاشته باشیم. همینطور که در تصویر پایین مشاهده می کنید مپ وی ری اسکای به قسمت environment اضافه شده.

.

.

یادآوری: زاویه"وی ری سان " با افق رو بدرستی تنظیم کنید. در صورتیکه اندازه ارتفاع اون نسبت به خط افق صفر ( یا نزدیک به صفر باشه ) جوابهای متفاوتی خواهیم داشت.(مثلا اینکه رنگ محیط زرد رنگ خواهد شد)

حالا لازمه که پنجره متریال ادیتور رو هم زمان ، کنار پنجره تنظیمات رندر باز کنیم (شکل زیر).

.

.

به هر حال یکی از این آیتمها رو داریم. در قسمت Environment روی مپ VRaysky کلیک کرده و نگهدارید بعد همینطور که کلیک موس رو پایین نگهداشتید ، روی یکی از اسلاتهای خالی متریال بندازید( باصطلاح Drag and Drop) سپس مطابق تصویر زیر گزینه Instance رو انتخاب کرده و اوکی میکنیم.

.

.

حالا همچین متریالی رو خواهیم داشت.(شکل زیر)

.

.

با توجه به مطلب پایین که عرض خواهد شد، تغییر بی واسطه تیرگی و روشنی بک گروند نسبت به احجام داخل صحنه از روش زیر بوجود خواهد آمد.

تیک قسمت specify sun mode  رو فعال می کنیم و جلوی عبارت sun light روی None یکبار کلیک چپ کرده و در صحنه جاری، روی VRay Sun ( یا هر نور دیگه ای که نقش خورشید رو داره ) کلیک می کنیم. حالا حالت زیر رو خواهیم داشت.

.

.

سوال مهم : چرا باید مرحله بالایی (زدن تیک specify sun mode و انتخاب VRaySun) رو انجام بدیم؟ بدین دلیل که با انجام اینکار، مقدار نور محیط متغییر مستقلی نسبت به مقدار تیرگی و روشنی محیط خواهد شد. توضیح اینکه با انجام این کار، شاید برای رویت احجام داخل صحنه ،احتیاج به مقدار نور زیادی باشه، بنابراین از تنظیمات مربوط به وی ری سان، شدت نور(intensity multiplier) رو زیاد میکنیم ولی این افزایش شدت نور تاثیری بر تیرگی یا روشنی بک گروند نخواهد داشت.

جواب مساله در قسمت sun intensity multiplier هست. با نزدیک شدن این عدد به صفر ، بک گروند به سمت تیره شدن نزدیک میشه و همچنین هر چقدر این عدد بزرگتر باشه بک گروند روشن تر خواهد شد. در تصویر زیر جوابی که من گرفتم رو مشاهده میکنید.

.

.

لطفا در بخش نظرات، تجربیات و مشکلات احتمالی را کامنت کنید.

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی جمعه 3 دی 1395 ساعت 17:30

عالی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد